Klik på billederne for at forstørre.
|
|
Der er ikke penge til CS, computerstyring og andet avanceret lige nu, så indtil videre er det bare en simpel kontrolpult.
Kontrolpulten til sporskifterne er lavet med (on)-off-(on) vippekontakter købt på nettet for 15,- DKr stykket.
Tilbagemeldingen består af 2 lysdioder og en modstand pr. sporskifte.
Der er lagt en plexiglas plade med huller hen over for at beskytte sporplanen.
Det gør det også nemt at udskifte papiret nedenunder, når der bliver tilføjet spor.
|
Tilbagemelding for optaget spor | | |
|
|
Man kan lave en billig tilbagemelding selv, hvis man blot vil have en lampe til at lyse når et spor er optaget.
Især hvis man har en skjult banegård, er det nødvendigt, da man ellers ikke kan se om der holder et tog.
Tilbagemeldingen laves ved at afbryde forbindelsen mellem de to skinner på et enkelt spor og isolere det fra de andre spor.
Forbindelsen mellem de to spor sker nemt ved at klippe den lille bro over i hver ende af sporet.
Man kan selvfølgelig sætte en lysdiode direkte på, men den vil flimre p.g.a. vekselstrømmen. Istedet laver jeg en dobbelt ensretning.
Dioderne D1 - D4 skal blot være nogle små signal-dioder. De bør ikke koste mere end 50 øre stykket.
Lysdioden D5 kan være af en hvilken som helst type, men typisk er der bare brug for en lille 3mm rød lysdiode som ikke bør koste mere end 1 krone.
Modstanden R1 bør være temlig stor, f.eks. 2.7KOhm (den skal kun markere spor optaget, ikke oplyse lokalet og røde lysdioder lyser typisk kraftigt nok selv ved svag strøm).
Den bør ikke koste mere end 10 øre (ved køb af 100).
Kondensatoren C1 er blot for at fjerne den sidste svage flimmer. En hvilken som helst værdi ned til 1µF er fin. Den bør kunne fås for ca. 1 krone.
Komponenterne monteres på et stykke veroboard. Det hele kan laves for under 10 kroner.
|
Togstop | | |
|
|
Hvis man vil stoppe et tog på et bestemt sted, kan man afbryde midterlederen fra de tilstødende spor (gøres f.eks. med de autoriserede Märklin dimser).
Metoden egner sig bedst på et skjult sted, da toget stopper brat og slukker lys og lyd. På et synligt sted vil man typisk installere et rigtigt bremsemodul istedet (se længere nede).
|
Togstop med tilbagemelding | | |
|
|
Det er naturligvis muligt at kombinere togstop med tilbagemelding, sådan at man kan se at toget er stoppet.
Se komponentliste ovenfor.
|
Sporskifte med tilbagemelding | | |
|
|
Der findes mange (dyre) metoder til at styre sporskifte. Min metode koster under 20 kroner pr. sporskifte.
Märklin's kontrolpult med tilbagemelding for 4 sporskifte koster f.eks. 148 kroner.
Det er 37 kroner pr. sporskifte og man har dårligt overblik over hvor sporskifterne er placeret.
Man kan nemt selv lave en kontrolpult med sporplan og tilbagemelding.
Märklin's sporskifte-drev afbryder når de når yderstillingen. Dette benyttes til at lave tilbagemeldingen.
Man skal bruge en vippe-kontakt med hvilestilling kun i midten. Sådan en kontakt betegnes typisk (on)-off-(on).
Jeg fandt nogle hos www.elektronik-lavpris.dk for 15 kroner / stk. (ved køb af 25).
Jeg finder det mest logisk hvis lysdioderne er grønne og angiver den retning som toget vil køre i sporskiftet (altså modsat den retning sporskiftet står).
Lysdioderne kan være f.eks. 3mm. De kan fås for under 1 krone. Modstanden skal typisk være omkring 1-2KOhm (de skal kun markere sporskiftet stilling, ikke oplyse rummet).
Der behøves kun 1 modstand, da de to lysdioder aldrig lyser samtidig.
Benyt ikke kørestrøm til sporskift. Brug f.eks. en adapter fra et apparat du ikke længere bruger. Adapteren bør levere 15 - 18 volt DC, 1,5 ampere.
Strømforsyningen behøver ikke at kunne trække så meget, da man typisk kun skifter 1 spor ad gangen.
Man bør sætte en 100nF (nano farad) kondensator mellem + og - på udgangen af strømforsyningen.
Spoler (som der sidder i sporskifte-drevene) har det med at sende ultrakort højspænding tilbage i ledningerne.
Kondensatoren kortslutter de kortvarige overspændinger, så de ikke gør skade.
Glødepærer er ligeglade, de kan sagtens klare så kortvarig overspænding, men lysdioder brænder af øjeblikkelig.
|
Bremsemodul |
|
Det viste bremsemodul vil virke til alt nyere Märklin. Det virker også fint til mine to Roco-lokomotiver.
Bremsemodulet virker ved at lave AC om til DC. Når dekoderen detekterer DC vil den aktivere opbremsning med den forudprogramerede forsinkelse.
Overgangs-stykket er nødvendigt for at undgå kortslutning og skal minimum være længere end den længste slæbesko.
Man kan f.eks. bruge 24077 som overgangsstykke. Opbremsningen begynder når lokomotivet kommer ind på bremsestykket og skal være stoppet helt op inden det når stop-stykket.
Stop-stykket er for at stoppe toget selv om det ved en fejl kommer for langt eller dekoderen ikke forstår bremse-signalet. Uden stop-stykket ville det resultere i en kortslutning.
Midterlederen i de enkelte sektioner isoleres fra hinanden med Märklin's dimser (74030).
Den dobbelte kontakt bestemmer om toget skal bremse eller køre igennem.
Kontakten kan erstattes med et relæ, hvis man vil have andre ting til at styre opbremsningen, f.eks. en spor-kontakt.
R1 = 1,2K 1/4 W , C1 = 200µF (micro farad) 25V, Dioder = IN1006 (eller lignende).
Komponenterne kan loddes på et stykke Vero-board. Det hele behøver ikke koste mere end 25 Kr.
|
|
Landskab | | |
|
|
Sporene bliver pakket ind i 10mm styrolit. Det er let, billigt og nemt at skære i. Det støjer lidt, men der er der ikke noget at gøre ved.
Balasten er alm. savmulds-krømmel som bliver limet på med hvid lim. Rigtigt balast (af sten) ville være pænere, men det bliver for tungt.
| |
|
|