Jeg besluttede mig for at købe Heljans model af MS-lyntoget.  Toget er spændende fordi det er Danmarks første lyntog og fordi det er unikt dansk.
Grunden til at jeg købte det lige nu var, at Johnny i Tåstrup Togkælder har sat det ned til 1540,- for DC-udgaven.  Jeg købte DC-udgaven selv om jeg kører Märklin fordi både hjul og dekoder alligevel skal skiftes.  Det viser sig at der skal en større ombygning til for at få toget til at køre nogenlunde fornuftigt.

Heljan havde pakket motoren ind i skumgummi og sat det hele fast med almindelig tape.

Skumgummiet er en rigtig dårlig ide, da motoren bliver MEGET varm efter blot få minutters kørsel.

Der medfølger en pose med en ledning og to plastic-ringe.  Den ekstra ledning er måske i erkendelse af at stikkene er meget dårlige og nemt går i stykker.

P1030134.JPG

P1030137.JPG

Den ene puffer er knækket af.  Jeg burde måske returnere den til Heljan, men vælger selv at lime den på.  Plasticen er meget skrøbelig, jeg tror ikke de kan klare et sammenstød.

P1030138.JPG

P1030136.JPG

Jeg begynder at skifte hjul.  Et ME-hjulsæt fra Hobby-trade passer nogenlunde, men det ene tandhjul (2 fra venstre) er lidt mindre end de andre, så her må jeg bruge det originale tandhjul med de nye hjul.

Jeg beholder det lille fordeler-print.  Dekoderen passer fint ned i stikket.


 P1030140.JPG

Der er ikke plads til slæbeskoen under motorvognen, men den sidder fint under en af styrevognene.
P1030157.JPGP1030139.JPG

Ved næste prøvekørsel bliver motoren meget varm efter blot få minutters kørsel ved moderat hastighed og den larmer.

Jeg beslutter at motoren skal skiftes også.

Ved første prøvekørsel afsporer toget straks.  Det viser sig at der er lim-klatter i de styr som boogierne kører i.  De bliver forsigtigt skrabet rene med kanten af en kniv.

P1030148.JPG

P1030142.JPG

Jeg har en 5-polet motor liggende fra en gammel regnemaskine.  Jeg bruger det samme svinghjul.  Hullet til akslen skal blot bores lidt op.  Motoren er en del større og for at få plads skærer jeg den ene vægt-klods over på midten.  Motoren bliver pakket ind i den slags dobbelt-klæbende skumgummi-strimler man bruger til at sætte badeværelse-spejle op med.

Nu kører toget næsten helt lydløst.  Det kører også væsentligt langsommere, men det passer mig fint.  De fleste modeltog har fra fabrikken en urealistisk høj maksimum-hastighed.

P1030144.JPG

Front (-og baglys) er blot en hul med en pære bagved, det ser lidt underligt ud.
Jeg drejer et stykke klar plastic ned til den rigtige diameter på en boremaskine og limer det ind i hullet.

P1030145.JPG

Samlingerne mellem vognene er lidt klodset udført.  Når toget kører ind i en kurve stritter ledningerne ud i samlingen

P1030143.JPG

For at afhjælpe det skærer jeg først endevæggene af midtervognen, så sætter jeg sort karton på de to styrevogne som vist på billedet.
P1030147.JPGP1030146.JPG

Resultatet ser en hel del bedre ud end Heljan’s løsning.  Jeg havde egentlig tænkt mig at lave samlingerne af sort plastic når jeg først havde prøvet det af med kartonen, men det virker faktisk fint bare med den sorte karton.
P1030149.JPG

Konklusion:

Jeg synes at Heljan har lavet en flot model!  Desværre er det som om de er blevet lidt trætte af det efter at have lavet 90% af arbejdet og ikke rigtigt orket at lave de sidste få detaljer, som gør modellen køreklar.

Hvis man er lidt fiks på fingrene kan jeg anbefale at købe modellen, især nu hvor man kan få den til nedsat pris, så der er penge til at købe de ekstra nødvendige reservedele.

P1030152.JPG

P1030154.JPG

P1030156.JPG